Thursday, January 29, 2009

Questions for Parliament 2009

Finally with all the festivities since the end of last year coming to an end, I'll probably be able to jolt myself from inertia, restart my engine again to start blogging more frequently ;-)

In particular, parliament will reconvene early this year on 16th February (it usually starts in March, but our outgoing prime minister wants to put in a few more laws to be passed before he hands over, hence it was brought forward). I've submitted my list of questions to the parliament before the Chinese New Year. I'll list them down below. Apologies for not having gathered some feedback before submitting, but with all the things which were happening, I didn't get around to giving sufficient notice. ;-)

List of questions for oral reply (subjected to maximum of 40 words each):
  1. Tony Pua meminta Menteri Koperasi dan Pembangunan Usahawan menyatakan sebab Syarikat Airport Limosin Malaysia menyewakan teksi KLIA dengan harga mahal sebanyak RM166 setiap hari. Manakala, sewa teksi bandar adalah hanya RM60 setiap hari untuk kenderaan yang sama. Apakah tindakan yang akan diambil supaya nasib pemandu teksi KLIA dapat dipeliharakan?

  2. Tony Pua meminta Menteri Kerjaraya menyatakan apakah bayaran yang dikenakan jikalau kerajaan mengambil-alih Lebuhraya Damansara-Puchong (LDP) mengikut terma ekspropriasi dalam perjanjian konsesi. Adakah ianya lebih wajar untuk mengekspropriasi LDP, ataupun membayar wang gantirugi RM75 juta setiap tahun kepada pihak konsesi diteruskan sehingga konsesi tamat.

  3. Tony Pua meminta Menteri Dalam Negeri menyatakan adakah keadaan keselamatan di Malaysia adalah amat serius kerana kes rompakan setiap 100,000 penduduk adalah 90.49 di Malaysia, manakala di Hong Kong dan Jepun hanya 17.56 dan 4.78. Kes rogol pula, index Malaysia 11.47, manakala Hong Kong dan Jepun hanya 1.54 dan 1.62.

  4. Tony Pua meminta Menteri Kewangan menyatakan pencapaian pelaburan dari luar negeri di Iskandar Malaysia dari segi jumlah yang telahpun dijanji berbanding dengan jumlah yang telah dilabur. Apakah impek kemerosotan ekonomi kepada Iskandar pada tahun-tahun yang akan datang?

  5. Tony Pua meminta Perdana Menteri menyatakan kedudukan penubuhan Suruhanjaya Pengangkutan Awam dan dana pengangkutan awam sebanyak RM35 billion yang telah diumumkan sejak June tahun lalu. Senaraikan jumlah perbelanjaan daripada dana ini yang akan dibelanjakan mengikut projek pembangunan perkhidmatan pengangkutan awam pada tahun 2009 dan 2010.

  6. Tony Pua meminta Menteri Tenaga, Air dan Komunikasi menyatakan samada kementerian akan mengubah status kesulitan perjanjian konsesi penjana tenaga bebas (IPP) seperti apa yang telah dilakukan oleh Kementerian Kerjaraya. Adakah perjanjian-perjanjian tersebut mempunyai peruntukan yang membolehkan kerajaan mengekspropriasi konsesi dan apakah terma pampasan yang perlu dibayar mengikut perjanjian?

  7. Tony Pua meminta Menteri Kerjaraya menyatakan hasil kajian pakar perunding mengenai konsesi Lebuhraya Damansara Puchong. Adakah pihak syarikat konsesi telah mematuhi kesemua syarat rekacipta dan pembinaan lebuhraya di dalam perjanjian, termasuklah syarat “divided dual three-lane carriageway with design speed of 80kph”?

  8. Tony Pua meminta Menteri Kewangan menyatakan adakah ianya lebih wajar untuk Khazanah Nasional yang memiliki 63.9% syarikat PLUS, untuk membuat tawaran am untuk membeli ekuiti daripada pemilik minoriti supaya perjanjian PLUS dapat dirombak untuk mencapai persetujuan harga tol yang lebih munasabah dengan kos pembinaan dan penyenggaraan.

  9. Tony Pua meminta Perdana Menteri menyatakan langkah-langkah yang akan diambil oleh pihak kerajaan untuk membetulkan segala “bottleneck” dari segi kelemahan rekabentuk CIQ Johor Bahru yang baru kerana pembukaan CIQ ini telahpun menyulitkan pengguna-pengguna tambak Johor biarpun pemandu kereta, penumpang bas ataupun pejalan kaki.

  10. Tony Pua meminta Menteri Dalam Negeri menyatakan hasil laporan daripada pakar jenayah daripada sebuah universiti tempat untuk menyelidik kadar jenayah di Malaysia untuk memberi keyakinan kepada rakyat bahawa Malaysia adalah lebih selamat daripada negara seperti Jepun dan Hong Kong, seperti yang diumumkan oleh Menteri pada 4hb Disember.

List of Questions for Written Reply:
  1. Tony Pua meminta Menteri Kerjaraya menyatakan wang pampasan yang perlu dibayar kepada setiap syarikat konsesi sekiranya kerajaan mengambil keputusan untuk mengekspropriasi konsesi mengikut syarat kontrak. Apakah wang pampasan yang dibayar kepada setiap konsesi setiap tahun untuk menampung kadar tol yang lebih rendah daripada apa yang dipersetujui.

  2. Tony Pua meminta Menteri Dalam Negeri menyatakan:

    i.Kadar jenayah di Selangor dari tahun 2000 sehingga 2008 mengikut tahun, jenis jenayah dan kawasan daerah.

    ii.Kadar jenayah di Malaysia dari tahun 2000 sehingga 2008 mengikut tahun, jenis jenayah dan negeri.

  3. Tony Pua miminta Menteri Dalam Negeri menyatakan 

    i.jumlah anggota polis di Petaling Jaya dari tahun 2000 sehingga 2008 mengikut tahun dan jawatan

    ii.jumlah anggota polis yang akan ditambah ke Petaling Jaya dari tahun 2009 sehingga 2012 berbanding dengan jumlah yang akan bersara mengikut tahun dan jawatan.

  4. Tony Pua meminta Menteri Kewangan menyatakan 

    i.saham-saham yang dimiliki oleh syarikat ValueCap mengikut tarikh pelaburan, jumlah syer, harga yang diperolehi dan harga semasa pada akhir tahun 2008.

    ii.kunci kira-kira terperinci syarikat ValueCap pada akhir tahun 2008

  5. Tony Pua meminta Menteri Kewangan menyatakan keduduk pelaburan EPF memerolehi Bank RHB pada tahun 2007 dan memberikan:

    i.Jumlah perbelanjaan mengikut jenis aset dan ekuiti

    ii.Jumlah nilai mengikut jenis aset dan ekuiti, termasuk wang daripada syer yang telah jual kepada pihak lain

6 comments:

Anonymous said...

Way to go, Tony!
You are raising the bar for Malaysian MPs.

Anonymous said...

YB Tony,

We really need to get rid of UMNO since the corruption level in UMNO is getting from Bad to Worst!

They even dare to protest against MACC corrupt investigation against the only one Umno Division Head from Maran!

No wonder Dr M resigned from UMNO to escape swiftly from his past 22 years of corrupt practices.

He knows very well that "Shit" is after him in times to come.

God finally speak up, my dear friend.

Anonymous said...

Soalan tambahan :
1) Kenapakah Kerajaan-BN sanggup menggadaikan MASA DEPAN LEBIH 27 JUTA ANAK-ANAK BANGSA MALAYSIA DENGAN KOS-BEBAN-HUTANG-HIDUP-TAK-BERPRODUKTIF RAKYAT JELATA MALAYSIA dengan menandatangani segala Perjanjian-Perjanjian Konsesi yang disah-resmikan HANYA MENGUNTUNGKAN PIHAK KONSESI-KONSESI yang berselindung atas perjanjian-perjanjian berstatus SULIT,dengan begitu wajar/bongkak mempergunakan segala Agensi-agensi Kerajaan untuk "Kepentingan Kroni-kroni Konsesi tertentu",HANYA sehingga selepas 38, Kerajaan-BN kini nampaknya barulah ada "SIKIT" 'Kesedaran Hidup Buat-Kerja untuk Kepentingan Rakyat yang rela berkorban untuk kemajuan Negaraku Malaysia',Wajarkah Kini segala Permasalahan yang wujud perlu dikaji/dipertikai/ditanggung/ditangkis/dimansuh/dibatalkan..oleh Anak-anak Bangsa Rakyat Malaysia yang cintakan perkembangan & kemakmuran-Rakyat Negaraku Malaysia yang tercinta yang dimiliki oleh semua Anak-Anak Bangsa-Malaysia...?

2)Adakah wajar Anak-anak Bangsa Malaysia yang dididik supaya berpandukan Hidup "Kesetiaan Kepada Raja dan Negara" perlu menanggung terus-menerus 50 tahun lagi untuk kroni-kroni tertentu semata-mata menunjukkan Anak-anak bangsa yang terdidik serta berkesusilaan "taat-setia kepada Pemimpin-pemimpin Kroni tertentu" yang sanggup menggadaikan masa depan Anak-anak Bangsa Malaysia tanpa kritis tanpa peduli-soalkan segala-gala yang diAMANAHkan oleh Rakyat Malaysia..barulah layak dianugerahkan Anak-anak Bangsa yang gagah berdiri berjuang berjiwa Bangsa dan Negara....?

WY said...

Hi Tony,

Notice that a lot of the MPs (yourself included), often ask questions that related to data/statistics/numbers/information that are available to ministries officers, but not anyone else.

I would suggest that you post the following question the Prime Minister Department (which controlled the Department of Statistics):

Tony Pua meminta Menteri dalam Jabatan Perdana Menteri untuk memperluaskan peruntukan dan skop Jabatan Statistik Negara, untuk meliputi bidang-bidang yang berikut:

(allow me to write in English):
i. People - employments, migration, work&income, education, art/culture, crime, health, religion etc.

ii. Socio-welfare - health,crime, welfare benefits, JKKK giveout,

iii.Economics - current JSN scope plus labour market, housing market, agricultural/manufacturing productions, government finance, R&D, JKR statistics

iv. Environmental

At the moment, information is not widely available - which lead to the inefficiency, corruption and wastage in our government. I believe, if anything, enlarging the scope of the Statistics Dept, and collating data from all other ministries, and publishing it to the public and other decision makers (not just the Cabinet), would be the most practical and benefitial thing to do for Malaysia.

Buying back highways at the cost of millions, while worth it, might just help your constituent. But improved (and transparent & independence) Department of Statistics can lead to much socio-economics improvement. Plus, such move will not be political, and both opposition and government MPs can benefit tremendously from it. It will also help departments and ministries to make their decisions/planning - which seem haphazardly done at the moment.

Thanks.

WY said...

Dear Tony,

In addition to my previous comment, i would also like to point out that DAP MPs should really cut down on the rhetorical questions, in which you know for sure the answers before you even ask the questions. Please leave those questions to Master Lim and the gurus (Karpal Singh etc). I would like to think that excellent hardworking MPs like yourself, Ms Teo, Ms Hannah, Weng san etc etc should really work on the nut&bolts of governing.

Based on that, i would like to comment on some of your questions:

Oral Questions
2. This is probably your personal crusade, but i think the question can be formed in a more constructive question.

4. Perhaps ask for the publications of the complete list of the pledged investments, completed investments, commenced investments and a detailed breakdown of the planned, anticipated FDI, and whats' the justifications behind those anticipations. If the multinationals have made pledges, are those pledges binding, or merely MOUs?

7. Being an engineer, i can tell you, while it is one thing to design for a particular design speed, with some assumptions of the population feed into the transportation trunk, it is impossible to argue legally whether the designers had made mistakes. Perhaps it is more worthwhile to acquire the design/contracts/submission to authority (say Malaysia Highway Authority), and get a bunch of engineers to look to them.

9. Rhetorical. Let that issue to the Johor MPs. CIQ design is almost a fiasco.

10. Again, why such reports are not Published??? Why need an MP's Oral question for a brief reply. You and All Malaysians deserve to see those reports. They are being paid by taxpayers money. In many countries, USA in particular, all research/findings/reports sponsored by federal funds must be published or at least available to public upon request. Ditto for Malaysia?

Written QUestions
1. Rhetorical question. You know the answer from MKerjaraya already right?

2. Reasonable. But would it be better to get crime statistics for ALL THE NATION, and why aren't such statistics Published on a regular basis? See my previous comment.

3. Diotto above. Why just PJ and Selangor? You are national politicians. Think bigger. Plus, your fellow MPs from PR would love to know their constituents' data too.

4. Somewhat rhetorical. You know the answer would be : "commercially sensitive information, cannot be revealed." OR "all the information is available at the puiblisheed annual reports of the public companies". Perhaps something more specific? or acquire the information for insiders?

5. Ditto question number 4.

Anonymous said...

when umno Mp quit party... whole BN shouting "unfair"

if "Pakatan" MP go BN, ould they SHOUTING THE SAME?