Thursday, April 19, 2007

Official Complaint to Elections Commission

Delegation led by DAP candidate for Machap By-Elections,
Liou Chen Kuang and political secretary to Lim Guan Eng,
Ng Wei Aik submitting our letter of complaint to the Election Commission


On Tuesday morning, the DAP team submitted a letter of complaint to the Election Commission with regards abuses as well as illegal conduct by the Barisan Nasional machinery. This was reported by the Sun here.

On the other hand, Election Commission (EC) chairman Tan Sri Abdul Rashid Abdul Rahman claimed that development promises by ministers to voters during an election cannot be construed as vote-buying. Apparently, neither can allocations, given out in kind by ministers during elections, be deemed as bribing voters.

MCA President Datuk Seri Ong Ka Ting similarly brushed aside our complaint by claiming that "it was not something new but a common tactic by the Opposition to accuse the Barisan Nasional of abuse vote-buying during every election". (Umm... that's probably because, it actually happens every elections? No?) At the same time, he claimed that "the development projects for Machap had been planned and decided much earlier before the by-election was called".

Similarly for Ijok, is the whopping RM36 million allocated by the Selangor Menteri Besar for immediate execution "planned and decided much earlier" as well? Are these leaders even credible? If so, then where are the millions being "planned" for other constituencies getting rolled out? When the next BN assemblyman or MP meets with unfortunate demise?

Anyway, the official letter submitted is as follows:

Tan Sri Datuk Seri Panglima Haji Ab. Rashid bin Ab. Rahman,
Pengerusi,
Suruhanjaya Pilihan Raya Malaysia (SPR),
Aras 4 & 5, Blok C7, Kompleks C,
Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan,
62690 Putrajaya.

17 APRIL 2007


Yang Berbahagia Tan Sri,

Aduan terhadap Salahlaku Calon dan Petugas-petugas Barisan Nasional (BN) Semasa Pilihan Raya Kecil Machap

Saya ingin menarik perhatian pihak tuan terhadap salahlaku-salahlaku calon dan petugas-petugas Barisan Nasional (BN) semasa berlangsungnya pilihan raya kecil Machap dari 3hb sehingga 12hb April 2007.

2. Salahlaku-salahlaku tersebut adalah serius dan menyalahi undang-undang serta perlu diambil tindakan tegas baik oleh pihak polis mahupun pihak tuan demi kelicinan, keadilan dan kebersihan proses pilihan raya yang demokratik, seperti:

(1)Penyogokan melalui cara pembelian wang kepada pengundi-pengundi selepas membuang undi

Pada 12 April 2007 iaitu hari pengundian kira-kira jam 12.30 tengahari, saya menerima laporan bahawa banyak pengundi-pengundi yang telah membuang undi berkumpul di luar sebuah rumah kosong berhadapan dengan SJK (C) Khiak Yew, Tebong. Disyaki bahawa pengundi-pengundi tersebut telah diberikan sejumlah wang sogokan oleh orang yang berada dalam rumah itu, iaitu di antara RM50 hingga RM200 kepada setiap pengundi mengikut jarak rumah mereka ke tempat mengundi.

Repot polis 000115/07 telah dibuat di Balai Polis Tebong pada jam 1.00 petang. Foto-foto dan video yang kita ambil telah diserahkan ke IPK Melaka pada 13 April 2007 dan disertakan untuk tindakan pihak tuan yang selanjutnya. Kesalahan tersebut merupakan kesalahan jenayah serius yang menyalahi Seksyen 10 Akta Kesalahan Pilihan Raya 1954 dan boleh dihadapkan ke mahkamah serta dijatuhkan hukuman penjara tidak lebih dua tahun dan denda tidak kurang RM1,000 dan tidak lebih daripada RM5,000.

(2)Penyogokan melalui cara pembelian wang RM20 kepada setiap peserta sesi karaoke anjuran MCA

Mengikut laporan yang disiarkan dalam akhbar The Sun pada 11 April 2007, didapati setiap penduduk yang menyertai sesi karaoke anjuran MCA di kawasan rumah pangsa Machap Baru telah diberikan wang sebanyak RM20. Lebih kurang 40 penduduk di sekitarnya telah menyertai aktiviti tersebut. Keadaan ini juga berunsurkan penyogokan dan bertujuan untuk mempengaruhi pilihan mereka pada hari mengundi kelak.

(3)Merayu atau memujuk pengundi-pengundi supaya mengundi atau mengundi mana-mana calon pilihan raya dalam jarak 50 meter dari sempadan tempat mengundi

Mengikut Seksyen 26(1) Akta Kesalahan Pilihan Raya 1954, tiada seorang pun pada hari mengundi boleh merayu-rayu atau memujuk atau cuba memujuk mana-mana orang supaya mengundi atau tidak mengundi mana-mana calon dalam pilihan raya tersebut, dan juga dilarang berbuat demikian dalam jarak 50 meter dari sempadan mana-mana tempat mengundi.

Didapati pemimpin-pemimpin BN/MCA yang berpangkat Menteri juga terlibat dalam aktiviti-aktiviti tersebut. Foto-foto tersebut disertakan untuk membantu tindakan yang diambil oleh pihak tuan kelak. Mana-mana orang yang didapati bersalah boleh dipenjarakan tidak melebihi satu tahun atau didenda lebih RM1,000 dan tidak melebihi RM5,000 atau kedua-duanya sekali.

(4)Perbelanjaan pihak BN bagi pilihan raya kecil kali ini secara jelas telah melebihi RM100,000.

Jelasnya, perbelanjaan pihak BN bagi pilihan raya kecil kali ini telah melebihi RM100,000 jika hanya dihitung poster, banner dan bunting yang digantung, risalah dan CD yang diagihkan, serta makanan dan minuman yang telah dibelanjakan dalam tempoh pilihan raya tersebut.

Mengikut Seksyen 19(1) Akta Kesalahan Pilihan Raya 1954, tiada wang yang boleh dibayar dan tiada belanja boleh dilakukan oleh seseorang calon atau oleh ejennya semasa atau selepas sesuatu pilihan raya melebihi RM100,000 dalam hal sesuatu pilihan raya bagi kerusi Dewan Undangan Negeri dan adalah bersalah atas sesuatu perbuatan yang menyalahi undang-undang.

(5)Kes pergaduhan berdarah yang berlaku pada hari penamaan calon yang mencederakan dua orang ahli DAP dan layanan kasar serta ugutan terhadap wartawan-wartawan yang sedang bertugas

Insiden berunsur keganasan yang berlaku pada hari penamaan tersebut merupakan taktik kotor pihak BN untuk menakutkan para pengundi serta mendisplinkan para wartawan yang bertugas dalam pilihan raya kecil kali ini. Dalam kejadian tersebut, dua orang ahli DAP iaitu K. Kannis A/L Kanniah dan Vijayan A/L Arumugam telah dicederakan, seorang jurukamera bagi Harian Makkal Osai iaitu Malayandi A/L Pidaran dan seorang wartawan wanita bagi Harian Malaysian Nanban iaitu Malini A/P Rangasamy telah diugut.

Bendera parti MIC dan batu-bata telah digunakan sebagai senjata dalam kejadian tersebut. Mereka yang dipercayai merancang serta terlibat dalam insiden kali ini termasuklah Setiausaha Parlimen bagi Kementerian Belia dan Sukan Datuk S.A. Vigneswaran serta ahli-ahli Briged Pemuda MIC. Kelakuan tersebut adalah menyalahi Seksyen 4A Akta Kesalahan Pilihan Raya 1954 dan boleh dijatuhkan penjara tidak melebihi 5 tahun dan denda tidak melebihi RM10,000 atau kedua-duanya sekali. Repot-repot polis telah dibuat di Pondok Polis Machap Umboo pada 3 April 2007. Sehingga hari ini, tiada mana-mana orang dihadapkan ke mahkamah untuk diadili.

(6)Peruntukan kewangan yang diumumkan oleh calon BN secara tidak langsung boleh disifatkan sebagai bersalah atas kesalahan menyogok

Lawatan turun padang calon BN iaitu Lai Meng Chong ke Machap Baru pada 4 April 2007 dan menjanjikan peruntukan kewangan kerajaan negeri Melaka di antara RM6,000 sehingga RM13,000 bagi 5 unit rumah kediaman yang terlibat telah menyalahi Seksyen 10 Akta Kesalahan Pilihan Raya 1954 dan boleh dijatuhkan hukuman penjara tidak lebih dua tahun dan denda tidak kurang RM1,000 dan tidak lebih daripada RM5,000. Sebagai seorang calon, beliau memang tidak berkuasa untuk menjanjikan peruntukan kewangan kerajaan persekutuan atau negeri secara langsung atau tidak langsung.

Walaupun beliau menafi dirinya telah menjanjikan peruntukan kewangan tersebut dan hanya setakat membantu tuan-tuan rumah yang terlibat untuk mengemukakan borang permohonan mereka, namun ini bertentangan dengan apa yang telah dilaporkan dalam akhbar Sin Chew Daily pada 5 April 2007, dan menunjukkan bahawa peruntukan kewangan berjumlah lebih kurang RM50,000 telah diluluskan untuk tujuan pembinaan rumah atau memperbaiki bahagian-bahagian rumah yang telah rosak.

3. Walaupun perkara-perkara tersebut hanyalah merupakan sebahagian kecil perbuatan rasuah atau yang menyalahi undang-undang telah dilakukan oleh calon atau petugas-petugas, namun DAP mendesak pihak tuan supaya mengambil tindakan tegas dengan serta-merta untuk menyiasat serta menghadapkan mereka yang terlibat ke mahkamah.

4. Pihak tuan perlulah bertindak adil dalam membanteras segala perbuatan rasuah demi menegakkan keadilan serta menjamin keadilan, kebersihan dan kesaksamaan proses pilihan raya dalam negara kita. Segala tindakan tegas pihak tuan adalah dihargai.

Sekian, terima kasih.



Yang Benar,




______________________
(NG WEI AIK)

Setiausaha Politik kepada
Setiausaha Agung DAP

6 comments:

Anonymous said...

Dear Tony, I bet that Tan Sri Abdul Rashid Abdul Rahman will straightaway throw away your letter to the trash bin. The Election Commission is not a neutral agent is controlled by the currupt PM Pak Lah. Their aim is to cover the ass of Pak Lah and BN. I am sure that no action will be taken as what has been done by our NATO (no action talk only) king cum hypocrite Pak Lah.

Anonymous said...

Judging from what Tan Sri Abdul Rashid Abdul Rahman said, his mind certainly is currupted by dirty BN politics. Don't you guys realise that he is like a spokeman of BN? Such a corrupt personnel should step down as the Election Commission chairman. What a shame!

John Lee said...

To be fair, the courts have held in the past that the government is within its rights to announce new projects. There's sadly no real way to combat this, unless you want to bar all new and unplanned government expenditure during the period of a campaign.

What A Lulu said...

in batu talam, malaysiakini quoted the ec chairman as saying, “The code of ethics is just a guideline for candidates contesting in the election, we can’t disqualify anyone based on that,”

geram, isn't it?

they can't disqualify anyone for blatant abuse and wrongdoing, but they choose to disqualify people over simple errors in filling nomination forms.

Anonymous said...

Code of Ethics is a guideline for the goverment to punish the oppositions.Not to be used against themselves.Did any of the contesting BN candidate being aquitted since merdeka?

Go to http://bersih.org/?page_id=2

Wilson J Q Quah said...

It's sad to see that DAP has to resort in doing things this way to end an election., I guess there's no alternative anyway, and truthfully there's no solution to this problem either. It will happen again and again. It happened in Lunas when I was in Form 4, it happened in Machap, it's happening in Ijok. I see no end to it.