Tuesday, July 08, 2008

Public Transportation Mess

This was the Part 2 of my speech to debate the 9th Malaysia Plan mid-term review, which would have been delivered, had the time to speak not been cut to 10 minutes. As I mentioned earlier, on hindsight I probably should have spoken on this Part 2 which covered the issue of transportation and not Part 1 on economy which many have spoken about.

Anyway, I wanted to highlight the complete overhaul which is needed to solve our public transportation problems in this country. I had also voiced my disappointment to the policies (if any) which was put forward by the Prime Minister in the mid-term review.

Di kalangan pertubuhan bukan kerajaan (NGO), cadangan YB Perdana Menteri untuk mewujudkan satu Pelan Induk Pengangkutan amat menggelikan (amused). Ini bermaksud selama 50 tahun ini, kerajaan telah lalai dalam tanggungjawabnya kerana kerajaan telah mengurus tanpa sebarang pelan untuk mewujudkan satu sistem pengangkutan yang terpadu.

Sekarang, harga minyak telah meningkat dengan cepat sekali, apanya alternatif kepada rakyat Malaysia? Manakah sistem pengangkutan awam berkesan yang sering dijanji oleh kerajaan?

Penggunaan sistem pengangkutan awam di Lembah Klang telah menurun sehingga 16% sahaja berbanding dengan 40% pada tahun 1980an. Sepatutnya, bagi bandaraya negara yang maju, penggunaan sistem pengangkutan awam adalah melebihi 70%.

Sekarang, kita nak datang ke parlimen pun takda bas yang boleh dinaiki kecuali menggunakan teksi.

Pada tahun 2006, semasa harga petrol dinaiki 30 sen, kerajaan berjanji memperuntukkan RM4.4 bilion kepada dana sistem pengangkutan awam. Apa telah jadi dengan dana ini?

Pada masa itu juga, kerajaan mengemukakan pelan LRT yang baru, di mana satu aliran baru ditubuhkan ke Kota Damansara, and aliran yang sedia ada dipanjangkan ke Puchong. Akan tetapi bukan sahaja kerja ke atas projek LRT langsung tidak bergerak selama 3 tahun ini, sekarang, kerajaan sekali lagi mengemukakan pelan yang sama sebagai jawab kenaikan harga petrol. Suratkhabar The Star dan lain-lain pun menerbitkan pelan LRT yang dikemukakan sebagai satu pelan yang baru, memberikan berita baik kepada penduduk-penduduk di Lembah Klang.

YB Perdana Menteri mengumumkan bahawa kajian separuh penggal rancangan Malaysia akan memberi tumpuan kepada sistem pengangkutan awam. Tetapi, seperti yang telah dijanjikan sebelum ini, cakap kerajaan tak serupa bikin.

Peningkatan harga petrol bulan lalu dianggar menjimatkan kerajaan sebanyak RM13.7 bilion. Akan tetapi, hanya 11% ataupun 1.6 bilion sahaja daripada penjimatan tersebut diperuntukkan untuk menaik tarafkan sistem pengangkutan awam di Malaysia. Walaupun peruntukan baru sebanyak RM30 bilion telah diumumkan, tiada peruntukan tambahan diberi untuk sistem pengangkutan awam. Jumlah RM1.6 bilion langsung tidak mencukup untuk memberikan pengangkutan alternatif yang memuaskan untuk rakyat terutamanya di kawasan bandar seperti Lembah Klang, Johor Bahru dan Pulau Pinang.

Kegagalan sistem pengangkutan awam di Malaysia hari ini, siapa yang patut bertanggungjawab? Adakah kementerian Pengangkutan dan menteri-menterinya yang sebelum ini yang bertanggungjawab?

Selepas tsunami politik yang baru berlepas, kita bertuah mendapat seorang Menteri Pengangkutan baru, tapi saya kesian sama dia. Bukan sahaja dia kena menghadapi cabaran yang sukar sekali untuk memulihkan maruah MCA selepas dilantik Presiden pada bulan Oktober yang akan datang, dia telah dilantik sebagai Menteri Pengangkutan yang langsung tidak berkuasa untuk menaiktarafkan sistem pengangkutan awam di Malaysia.

Hakikat ini jelas kerana YB Perdana Menteri telah mengumumkan satu lagi suruhanjaya yang baru, iaitu Suruhanjaya Pengangkutan Awam. Pertubuhan suruhanjaya ini nampaknya lucu sedikit, kerana kita sudah ada Kementerian Pengangkutan, kenapa pula perlu sebuah lagi suruhanjaya pengangkutan?

Sebenarnya, YB Perdana Menteri menubuhkan suruhanjaya yang baru ini adalah sebab kerajaan Barisan Nasional ini mempunyai cara mengurus sistem pengangkutan awam yang tidak masuk akal dan barangkali yang terkekok di seluruh dunia.

Pengurusan sistem pengangkutan awam di Malaysia bukannya bertumpu di Kementerian Pengangkutan tetapi dibahagi kepada 13 agensi kerajaan di kementerian yang tidak berkaitan. Terutamanya Lembaga Perlesenan Kenderaan Perdagangan (LPKP) bawah Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi, yang menguasai pengendalian lesen bas dan teksi, Kementerian Kewangan yang menguasai bas dan LRT RapidKL dan Kementerian Pengangkutan yang menguruskan keretapi KTM.

Oleh sebab itu, saya menyeru supaya kerajaan mengenepikan faktor kepentingan politik, dan fikiran yang kolot, dan mengambil langkah untuk menggabungkan kesemua badan dan agensi yang melibatkan sistem pengangkutan awam ke bawah pimpinan YB Menteri Pengangkutan.

Kita yakin, YB akan dapat menjalankan tanggungjawab dengan lebih berkesan jika diberikan kuasa yang berpatutan. Kalau tidak, apa gunanya kerajaan menubuhkan suruhanjaya-suruhanjaya yang yang baru ini, yang hanya menunjuk bahawa peralatan kerajaan telahpun gagal menyelesaikan masalah rakyat selama ini.
Post a Comment