Thursday, July 10, 2008

Adjournment Speech on Crime in PJ

I delivered my first adjournment speech on crime in Petaling Jaya 2 days ago in Parliament. It was focused on crime because that's probably the most pressing issue in my constituency, and in all likelihood, many others.

Basically, in this session of parliament, 2 MPs are given opportunities to present problems or issues to specific ministries for a reply by the Minister or his deputy. This is done at the end of each day, when the Dewan is nearly empty, but you'd need to book at least 7 days in advance, including submission of the speech text, subject to availability of time-slots. And it's limited to about 400 words

My speech is as follows:
Walaupun, saya hanya menjadi ahli parlimen selama 4 bulan, saya telah menerima banyak aduan mengenai kes-kes jenayah di kawasan PJU melalui emel, telefon dan pusat perkhidmatan saya.

Sebanyak empat puluh peratus semua aduan-aduan yang saya terima daripada penduduk Petaling Jaya Utara menglibatkan masalah-masalah jenayah, dan saya percaya, ahli-ahli lain di dewan di sini juga menghadapi masalah yang sama.

Kadang-kala saya berasa amat tidak berdaya kerana kuasa mengatasi masalah ini bukan berada di tangan saya.

Bilangan tinggi kes jenayah di Petaling Jaya adalah antara yang tertinggi di seluruh Malaysia. Di kawasan Petaling Jaya Utara sahaja, banyak kes yang dilaporkan setiap hari seperti pemandu-pemandu kereta dirompak semasa meletak kereta dan apabila berjalan-jalan. Adik saya dirampas ugut, isteri saya pun baru-baru dirompak di hadapan rumah!

Antara beberapa kawasan bawah Petaling Jaya Utara, terutamanya Damansara Jaya, Damansara Utama, SS20 and kawasan pinggiran, Bandar Utama, Mutiara Damansara, Bandar Sri Damansara, terdapatnya lebih daripada 200,000 orang penduduk, akan tetapi ahli-ahli polis yang ditempatkan di kawasan Damansara cumanya 124 orang.

Apakah langkah-langkah yang akan diambil oleh kementerian untuk menambahkan bilangan ahli polis dan juga pondok polis di kawasan Petaling Jaya, khususnya di kawasan yang mencatatkan bilangan kes jenayah yang tinggi?

Mengikut OCPD Petaling Jaya, nisbah anggota polis kepada rakyat di Petaling Jaya adalah kira-kira seorang anggota polis untuk 1800 penduduk, mengikut OCPD. Malah ada kawasan di Petaling Jaya di mana nisbah seteruk seorang polis untuk 4000 orang penduduk. Ini adalah jauh kurang daripada piawai dunia iaitu seorang bagi 250 orang penduduk.

Pada masa yang sama, OCPD berkata, untuk mengurangkan kadar jenayah sebanyak 30%, nisbah ini hendaklah dikurangkan ke 1:350 – soalannya, adakah kerajaan kita mempunyai tekad untuk melaksanakan langkah-langkah yang berpatutan? Apakah nisbah sasaran untuk PJ bagi setiap tahun yang akan datang sebelum tahun 2012?

Selain daripada itu, antara aduan yang sering sekali adalah masalah anggota polis yang bersikap “tidak kesah” ataupun dengan izin, apathetic kerana tiada "urgency" untuk menyelesaikan kes-kes, terutamanya semasa menerima laporan kes. Banyak juga mengambil masa yang tidak munasabah dalam memberi prihatin kepada kes-kes yang sedang berlaku, seperti masa tiga puluh minit untuk pergi ke kawasan jenayah.

Baru sahaja pagi ini, saya mendapat aduan mengenai Pejabat Polis Sea Park melayan seorang mangsa pembokaran dari Taman Paramount dengan cara yang kurang bersopan dan menyinggungkan perasaan. Walaupun penjenayah dapat melarikan dirinya apabila dikejar, akan tetapi, dia tertinggal kasutnya. Akan tetapi pihak polis enggan menerima bahan bukti tersebut dan enggan mengambil sebarang kesan cap jari di rumahnya.

[The paragraph above was added impromptu, which wasn't actually allowed, as the adjournment speech text was to have been provided a week earlier, but I wanted to make the point with an example]

Saya, dan juga keramai ahli parlimen di Dewan ini berasa, kes baru ini akan juga menjadi fail-fail yang kian bertambah yang tidak akan mendapat penyelesaian.

Oleh itu, saya meminta Kementerian Dalam Negeri menjelaskan langkah-langkah yang terperinci untuk mengatasi masalah jenayah di Petaling Jaya, terutamanya untuk menambahkan anggota polis yang mencukupi untuk menjalankan tugas polis dengan berkesan. Adakah pelan-pelan ini tengah dilaksanakan dan bagaimanakah perkembangan pelan-pelan tersebut?
The Deputy Minister of Home Affairs, Dato' Chor Chee Heung responded to the issue raised, which is available here in the Hansard on page 187. I wasn't too impressed with the response, a fair bit of regurgitation of information without any real zeal to resolve the issue. I'll blog about it in the next post.

2 comments:

Anonymous said...

We are sick of the so-called "procedure" set by the BN. Without two-third majority, the BN are still so arrogant.

Jonas Lee said...

Tony, it is good that you are highlighting the problems of crime in PJ. However, I feel the micro-issues in this country are very much interlinked and for PR to regain a fresh mandate from the people (after the recent spate of politicking and public dismay), PR should propose to the government to hold a national day of reconciliation on Merdeka Day. Read my reasons for this at www.jeremiahliang.blogspot.com

"A day for national reconcilation can be held on Merdeka day when all citizens and current and past leaders apologise for their mistakes in the past and vow to move on united as a nation. On that day, let us stop the finger pointing and instead point at our own hearts before God or conscience (for non-believers), that we have fallen short of the promise deserving of this great country and will learn to start on a new leaf."

If BN refuses to agree, then organise such a day for all citizens wihout any partisan flags or agenda.