Monday, June 11, 2007

Forum: Agenda Ekonomi Baru (AEB)

For readers who are interested in economic policies for this country, there's a perfect forum coming up for you, organised by the Institut Kajian Dasar this coming Friday.
Topic: New Economic Agenda: Hope & Challenges
Date & Time: 8:30pm 15 June 2007 (Friday)
Venue: Armada Hotel, Petaling Jaya (Asia Jaya LRT Station)
Panelists:
  • Dr Dzulkifli Ahmad (Director, Parti Islam Se-Malaysia Research Centre)
  • Prof Rajah Rasiah (Professor of Technology and Innovation Policy, Faculty of Economics and Administration, Universiti Malaya)
  • Tony Pua (Economic Advisor to Secretary General, Democratic Action Party)

Ekonomi Malaysia terkongkong oleh Dasar Ekonomi Baru (DEB) yang didakwa bertujuan menstruktur semula masyarakat dan membasmi kemiskinan, tetapi sebenarnya dirampas oleh para Umnoputra, kroni-kroni dan kerabat untuk menjutawankan sendiri. Untuk menghalang gejala ini daripada terus merebak, parti-parti alternatif dan masyarakat madani mencadangkan satu dasar baru yang dinamakan Agenda Ekonomi Baru untuk gantikan DEB.

Ramai sekali golongan cerdik pandai yang tidak dihargai di Malaysia terpaksa berhijrah ke luar negeri setiap tahun. Dengan kurangnya penyelidikan dan lembabnya sistem pendidikan, ekonomi Malaysia payah sekali nak berkembang maju.

Setiap tahun, negara jiran kita Singapura yang se-autokratik Malaysia berupaya menarik pelaburan asing langsung (FDI) lebih daripada segantang, sedangkan Malaysia di bawah rejim kukubesi Umno cuma dapat sechupak, malah Indonesia pun telah memperoleh lebih banyak pelaburan asing daripada Malaysia sejak kebelakangan ini. Ramai akan menuduh dasar Umno untuk memaksa para pelabur memperuntukkan 30% ekuiti kepada golongan Bumiputra salah satu halangan yang terbesar. Jadi macam manakah harus kita tanganinya?

Apakah harapan kita terhadap AEB? Apakah cabaran yang bakal kita hadapi? Saudara dan saudari yang kita kasihi sekalian, hadirilah forum terbuka kita beramai-ramai! Jamuan ringan disediakan.

Untok penerangan lanjut sila hubungi:

Sdr. Amiruddin Sari, Programme Coordinator, IKD - amir.ikd(at)gmail.com

See you there! ;)

8 comments:

Anonymous said...

interesting. will it be in BM or english ? thx

Anonymous said...

"Ekonomi Malaysia terkongkong oleh Dasar Ekonomi Baru (DEB) yang didakwa bertujuan menstruktur semula masyarakat dan membasmi kemiskinan, tetapi sebenarnya dirampas oleh para Umnoputra, kroni-kroni dan kerabat untuk menjutawankan sendiri."

The best ever quote from Tony Pua. With best wishes from Lucy Lee.

Anonymous said...

Just another viewpoint mate. As a non UMNO and neither a crony, I benefitted from the NEP, sent to boarding school and on to university which my family could not otherwise afford. But I also agree the discriminatory treatment I received when I started work in the private sector . Now that I am back in a semi-govt body, I shall not know what to do

stevie said...

is AEB published?

can we get it in PDF?

people like myself are very willing to print and distribute stuff like that to folks who have no access to internet, assuming that we agree with your proposal.

Anonymous said...

It is also important to have credible distributers. this stevie fella will make you a laughing stock because all he knows is to f...k, f....k and nothing else. Good Luck

Anonymous said...

Hey stevie aught you at jalan alor. those women you are f...king cannot vote maa... they are from china ma

jac said...

harap bahawa parti-parti alternatif dan masyarakat madani mencadangkan satu dasar baru yang dinamakan Agenda Ekonomi Baru untuk gantikan DEB dapat dijalankan..kerana ia akan membawa banyak kebaikan kepada masyarakat...

Jophy said...

Program pembangunan Wilayah Ekonomi Koridor Utara (NCER) adalah satu inisiatif kerajaan untuk mempercepatkan pertumbuhan ekonomi dan meningkatkan pendapatan di Wilayah Utara Semenanjung yang merangkumi Perlis, Kedah, Pulau Pinang dan Perak Utara.Selepas pilihan raya ke-12 dijalankan pada 8 mac 2008, didapati bahawa negeri pulau pinang dan kedah telah jatuh ke tangan pembangkang.
Adakah keputusan pilihan raya akan membantut atau memberhentikan pelancaran NCER??